2011-04-07

"Planerna för Norrcity i Örebro växer i takt med valrörelsen"...

...går det att läsa i Nerikes Allehandas artikel "Norr kan få egen aveny" vilken jag här nedan ger några av mina reflektioner på.

"Socialdemokraterna vill bland annat öppna Storgatan för trafik, göra korttidsparkering efter sidorna, bygga ett brett övergångsställe från Resecentrum till Fredsgatan samt stärka Kulturhuset och bygga studentbostäder på fängelsetomten vid Karolinska skolan."

Vad gäller sossarnas önskan om att öppna Storgatan för allmän biltrafik har jag redan skrivit ett inlägg om. Se här! Jag är alltså helt emot det. Det breda övergångsstället förstår jag, utifrån artikeln, inte vitsen med. Kulturhuset måste jag erkänna att jag inte vet vad det är för något. Är det kanske Folkets hus de menar? När det gäller deras vilja att få bygga studentbostäder på fängelsetomten undrar jag om det inte vore bättre att bygga dessa någon annanstans där marken inte är lika dyr och eftertraktad. Därmed skulle fler studentbostäder "till samma pris" kunna byggas. Vad jag menar är att om kommunen äger den aktuella marken skulle de nog kunna få in mer pengar genom att istället bygga "vanliga" lägenheter för personer som inte är lika priskänsliga som studenter. Jag hoppas dock, hursomhelst, att fängelsetomten bebyggs då jag ser fler fördelar än nackdelar med en förtätning av staden. Men parkeringen som finns där idag måste då samtidigt ersättas med ett stort garage under lägenheterna, för staden måste fortfarande vara tillgänglig även för de som verkligen behöver bilen. Annars kommer staden tappa konkurrenskraft gentemot Mariebergs köpcentrum och omkringliggande städer.

"Koalitionen kontrar med förslag på kulturstråk vid Henry Allards park, låta Gamla gatan bli en handels- och restauranggata, skapa ett glashus på Järntorget, färdigställa Fiskartorget (bakom Stora hotellet) och låta Storgatan bli Örebros svar på Avenyn i Göteborg, öppna för mer handel och restauranger."

Kulturstråk vid Centr... (förlåt) Henry Allards park låter bara flummigt och intetsägande. Om de däremot ville byta tillbaks till det gamla namnet på Henry Allards park skulle jag bli glad, för jag tycker bättre om namnet "Centralparken". De flesta använder nog fortfarande det gamla namnet. Henry Allard var en sosse från Örebro och var talman 1969-1979. Efter hans död 1996 beslutades att Centralparken istället skulle heta Henry Allards park. Tänk om parken istället fått namnet Staffan Wermes park, och Olof Palmes torg istället fått namnet Fredrik Reinfeldts torg - då hade det säkert blivit ett himla liv! Nog om det... Att försöka omvandla Gamla gatan till en handels- och restauranggata låter bra då den idag snarare känns som en otrygg bakgårdsgata. Om den gjordes attraktivare skulle ett trevligt stråk bildas fram till "Myrornaparkeringen" där jag anser att en galleria eller saluhall skulle förläggas för att binda ihop Norrcity med Resecentrum på ett bättre sätt. Ett glashus på Järntorget låter väl bra, men det trodde jag redan var planerat. Vad de menar med att färdigställa Fiskartorget vet jag inte. Jag skulle dock uppskatta om det fula konstverket försvann. (När det byggdes trodde jag först de höll på med att göra i ordning grunden för en fontän då det tog en så himla lång tid). Att göra något med Storgatan så att den blir en motsvarighet till Avenyn i Göteborg säger mig inte så mycket. Här krävs en precisering vad det konkret skulle innebära.

"Socialdemokraterna vill bygga ett Resecentrum med bussar på två plan och hotell eller arbetsplatser ovanpå. De vill göra hela området mer välkomnande och ta upp diskussioner om byggande på grusparkeringen Östra Bangatan/Fredsgatan. [...] För koalitionen handlar det både om att bygga ut Resecentrum och att ta hand om Södra stations-området.
   – Örebro behöver två resepunkter och vi vill lyfta Södra station parallellt med arbetet med Resecentrum. Vi vill också göra ett tydligt stråk från Resecentrum in mot centrum, betydligt mer välkomnande än i dag, säger Fredrik Persson, (MP), kommunalråd i samhällsbyggnad."

Järnvägen är en jättestor barriär rakt genom Örebro varför många är eniga om att den bör grävas ner. Därför tycker jag att det är konstigt att ingenting nu nämns om detta även om det skulle ta många år innan något sådant görs. I flera andra orter finns sådana planer. Exempelvis kommer järnvägen i Varberg att grävas ner (Wikipedia: 3 km tunnel genom de centrala delarna, med planerad byggstart senast 2018), liksom i Sundsvall. I Helsingborg kommer järnvägstunneln förlängas. I Västerås, Jönköping och Karlstad finns starka önskemål om att gräva den då den skärmar av centrum från vattnet.

"Norrcity". Källa: Eniro

Inga kommentarer: