2011-04-04

Socialdemokraterna i Örebro vill ha biltrafik på Storgatan

I en tid då vi försöker prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik vill Socialdemokraterna i Örebro tillåta biltrafik på Storgatan för att få liv i "Norr-city". Källa: NA

Lite information om Storgatan citerat från Wikipedia:
Stråket Drottninggatan - Storgatan är den äldsta gatan i Örebro. Den ligger på den rullstensås där den gamla landsvägen gick mellan södra och norra Svealand. Där Svartån bröt igenom åsen bildades ett gynnsamt vadställe. Där ligger Storbron idag. Storgatan - Drottninggatan kallades förr Gatun, och hade fram till 1654 en annan och krokigare sträckning. Det året beslutade Drottning Kristina om en ny stadsplan, varvid Gatun skulle rätas, backarna skulle jämnas ut, och kvarteren skulle göras mera fyrkantiga. Fortfarande finns spår av Örebros gamla gata i NäbbtorgsgatanSöder, liksom Gamla Gatan vid Järntorget, och Olaus Petri kyrkogata och LillågatanNorr [1]. Gatan var tidigare den huvudsakliga genomfartsleden genom Örebro, men i samband med Högertrafikomläggningen 1967 iordningställdes Södra Infartsleden. Västra centrumleden kom några år senare, varefter genomfartstrafiken leddes annan väg genom staden. Efter detta har Storgatan varit stängd för allmän biltrafik på sträckan Storbron - Järnvägsgatan.

Storgatan mot norr, 1964. Källa: Örebro stadsarkiv


Storgatan har alltså under många års tid varit avstängd för allmän biltrafik söder om Järnvägsgatan. Att nu, i en tid då somliga till och med talar varmt för att bli av med kollektivtrafiken längs den aktuella sträckan och/eller göra centrum bilfri, börja prata om att återinföra allmän biltrafik för att göra Storgatan mer attraktiv tycker jag låter konstigt.

Kanske är det ett populistiskt utspel från Socialdemokraterna nu när omvalet i Örebro närmar sig. Många har nämligen blivit uppretade på koalitionens, enligt mig, efterlängtade uppfräschning av centrum där bl.a. parkeringsplatserna på Järntorget försvunnit till förmån för torget att få vara just ett torg och inte en parkeringsplats. Sen kan man ha synpunkter på den alltför utdragna ombyggnadstiden av Järntorget... Många handlare är de som tyvärr fått se sina försäljningssiffror dala. Men jag är optimistisk och tror att torget kommer innebära ett lyft när det är klart. Alla som gnäller och säger "men vart ska man nu ställa bilen?" behöver bara gå några ynka meter extra om de istället parkerar i parkeringshuset som ligger längs Olaigatan ner mot resecentrum. Dessutom finns fortfarande parkeringsplatser kvar längsmed gatorna för de som har ett snabbt ärende, de som ska lasta eller de som har ett handikapp.

För att göra "Norr-city" mer attraktivt tror jag det måste satsas mer på de kringliggande kvarteren. Kanske skulle en galleria och/eller saluhall med tillhörande rymligt parkeringsgarage på "Myrorna-parkeringen" knyta samman resecentrum och "Norr-city" på ett bättre sätt. Nya byggnader på de gamla rivningstomterna bör i största möjligaste mån ha handel i gatunivå och med bostäder/kontor ovanpå för att skapa en levande och av skyltfönstrena upplyst och intressant gatumiljö.

Inga kommentarer: