2011-09-05

Järntorget i Örebro

Historia

Järntorget i Örebro har genom åren haft följande namn (de fyra första under okänd tidsperiod):
  • Salttorget
  • Laketorget
  • Norra torget
  • Nya torget
  • Hökaretorget (fr.o.m. 1784)
  • Riddartorget (fr.o.m. 1810)
  • Silltorget (fr.o.m. 1844)
  • Järntorget (fr.o.m. 1856)
Torget anlades 1760 och hade från början en triangulär form avgränsad av Storgatan och Gamla gatan.


1854 års stadsplan i rött och gult lagd ovanpå kartbild föreställande Järntorget med omgivning 1844. 
Vid västra kanten av torget stod tidigare Kungsstugan (fr. 1500-talet) vilken 1898 flyttade till Lars Bohms udde för att senare komma att utgöra en del av Wadköping.

File:Kungsstugan 1890.jpg
Kungsstugan på sin ursprungliga plats vid Järntorget. Bilden är tagen under 1890-talet.

Kungsstugan på sin nuvarande plats i Wadköping. Bilden är tagen (av mig) 2010.
 Torgets nuvarande rektangulära form fick det 1901.

File:Järntorget 1903.jpg
Järntorget 1903. Där Henry Allards park (mera känd som Centralparken - ett namn jag hoppas den återfår!) idag ligger fanns tidigare den Åkerhielmska gården vilken revs 1906.
 
File:Järntorget 1924.jpg
Bussar på Järntorget 1924.
 De västra delarna av torget utgjordes dock av parkområde men asfalterades 1965 då parkeringsplatserna på torget utökades. Senare gjordes torget finare genom att asfaltsbeläggningen byttes ut mot gatsten.
Så som torget såg ut innan den senaste ombyggnationen gjordes. Källa: http://www.eniro.se/

Så som torget såg ut innan den senaste ombyggnationen gjordes. Källa: Stadsliv Örebro - Järntorget och Storgatan

Vision

Äntligen skulle Järntorget komma att byggas om. Nu skulle torget gå från att vara en parkering till att bli just ett torg - ett torg med stadsliv. Följande förändringar var tänkta att ske (citerade från kommunens hemsida):
  • Vi har en fontän mitt på torget, som kan frysas till skridskobana på vintern.
  • Vi har fler cykelparkeringar och nya busshållplatser på Olaigatan och Storgatan.
  • Ny belysning som gör torget ljusare och tryggare.
  • Vi har öppat torget mot Svartån och slottet samt byggt en stor träbrygga över vattnet.
  • Bättre framkomlighet för funktionshindrade, bl.a. med hjälp av ledstråk av vita plattor.
  • Parkeringsplatserna på torget är borttagna och i stället finns nya p-platser runtom i  norrcity bland annat på Klostergatan, Gamla Gatan, Fredsgatan och Slottsgatan.
Visionsbild Järntorget
Visionsbild för Järntorget. Källa: Örebro kommun

Vidare går följande att läsa på kommunens hemsida:
"Järntorgets yta tas i anspråk för stadslivet, med ytor för servering, bussomstigning och fortsatt torghandel. Delar av torget kan dessutom användas för loppmarknader, utställningar eller utökad torghandel. En tydligt avgränsad yta mitt på torget används för skridskoåkning vintertid och utservering sommartid. Elstationen omarbetas till att även innehålla wc och eventuellt servering. Om en servering skapas är avsikten att den skall hålla öppet året runt och erbjuda skridskoåkare utrustning, mat, dryck och värme. Vid Storgatans kant mot Svartån anläggs ett trädäck med sittgradänger mot Slottet."
Visionsbild för Järntorget. Källa: Stadsliv Örebro - Järntorget och Storgatan
Visionen lät dock inte särskilt konsekvent då den både handlade om "en fontän mitt på torget, som kan frysas till skridskobana på vintern" och "en tydligt avgränsad yta mitt på torget (...) för skridskoåkning vintertid och utservering sommartid". Jag tänkte dock att de i själva verket måste mena att det var tänkt att det skulle vara en mindre fontän i mitten av den cirkulära ytan som på vintern skulle kunna användas för skridskoåkning och på sommaren för uteservering och fina blomsterurnor.


Nuläge

Efter en utdragen ombyggnadsprocess stod det nya Järntorget färdigt. Den 8 juni 2011 invigdes torget. Men riktigt färdig får det nog trots allt inte betraktas som då fontänen visat sig fungera riktigt dåligt. Om det inte har varit något kretskort som inte fungerat, har det varit skräp och löv som täppt till filtrena (observera att hösten med alla nedfallna löv i skrivande stund ännu inte infunnit sig). Som synes på bilden nedan handlar det inte om en mindre fontän runt vilken en uteservering skulle kunna finnas på sommaren och skridskobana på vintern. Istället är det en stor ful (smaken är som...) cirkulär betong(?)plata från vilken vattenstrålar på sina ställen ska spruta upp enligt ett visst förprogrammerat mönster. Tydligen är det tänkt att det även ska finnas ett ljusspel i vattnet på kvällarna, något som jag ännu inte sett. På bilden nedan syns även att elstationen inte byggts ut till att även inhysa wc och servering. Istället står den ensam kvar som en trist betongbunker.


Fontänen på Järntorget då den ej fungerar som planerat. Till vänster syns den trista elstationen. Källa: NA
 En vacker sommarkväll 2011 passerade jag Järntorget. På en av bänkarna runt fontänen satt ett par. En del av fontänen sprutade lite vatten. Helt plötsligt kom ett par jättestora vattenkaskader från fontänen varpå paret på bänken fick fly för att undvika att bli genomblöta. Jag hoppas de får ordning på fontänen snart! Först då kanske jag ändrar mig och börjar gilla den. Jag hoppas även att det inte är kommunen som behöver stå för, till dessa problem uppkomna merkostnaderna, utan att det är entreprenören som får stå för dem.

Det fanns, som jag tidigare nämnde, planer på att bygga ut elstationen till att även kunna inhysa wc och servering. Nu blev det inte så. Istället byggdes en wc bredvid. I många fall görs toalleter lite diskreta, men i detta fall gjordes den väldigt färgglad. Jag har ännu inte bestämmt mig för om jag gillar den eller ej. Hursomhelst verkar många ha åsikter om den.


Den nya wc:n på Järntorget. Källa: Konst i Örebro län
 Framtiden

Vi får hoppas på att de lyckas rätta till problemen med fontänen snart. Jag hoppas även att det byggs någon typ av permanent glaspaviljong för servering samt skridskouthyrning under vintern.


Till sist...

...tänkte jag dela med mig av några bilder på fontäner, som jag tagit eller som jag hittat på nätet.



På Stortorget i Gävle finns denna fontän som sprutar vatten efter ett visst program/mönster. © Christian Granath, 2011

En fontän med ljusspel i Västerås. Kanske är det något liknande ljusspel som är tänkt för fontänen på Järntorget i Örebro? Källa: http://candlewoman.se/2011/august/bilder-jag-knappt-med-nya-kameran.html

Ytterligare en bild på fontänen i Västerås. Källa: http://candlewoman.se/2011/august/bilder-jag-knappt-med-nya-kameran.html 
 På bilden nedan ses en av fontänerna på Rådhusesplanaden i Gävle. Om jag hade fått bestämma skulle Järntorget i Örebro fått en liknande fontän, runt vilken en skridskobana skulle finnas på vintern och en uteservering (och blomsterurnor) på sommaren. En sådan "enkel" men vacker fontän skulle säkerligen vara mer driftsäker än den som nu byggts på Järntorget.

En av fontänerna på Rådhusesplanaden i Gävle. I bakgrunden syns Gävle Teater. © Christian Granath, 2011

Källor där annat ej framgår: Wikipedia, Örebro kommun, Stadsliv Örebro - Järntorget och Storgatan, NA och Konst i Örebro län.

1 kommentar:

CandleWoman sa...

Hejsan.

Ser att du har bilder på din blogg från fontänen i Västerås.

Kul att du har lagt upp två av mina foton på din sida.

Och tack också för att du skrivit vart du hittat dom nånstans.

Det uppskattade jag absolut.

Tyvärr så har jag tagit bort dom från den sidan men dom kan ses här istället;

http://candlewoman.smugmug.com/Category/Västerås/18568762_KFzkcT#!i=1434123120&k=MNQbkDq

Ha en trevlig helg!

Hälsningar Anna-Lena.