2011-09-06

Bussringlinje i Örebro


I en artikel i NA gick det att läsa om några nyheter angående stadsbussarna i Örebro. Bland annat kommer linje 24 till/från Lillån gå via Storgatan och Drottninggatan istället för USÖ. Samtliga busslinjer nordost om Svampen går idag via USÖ vilket innebär en omväg för boende på Norr som ska in till själva centrum. Förhoppningsvis innebär denna linjeändring att Norrcity får lite mera liv. Åtminstone kommer i alla fall tillgängligheten dit att öka. En annan nyhet är att samtrafiken kommer delvis tillbaka. När det nya busslinjenätet togs i bruk 2010 försvann samtrafiken som tidigare funnits under lågtrafik. Detta resulterade i en hel del negativ kritik. Nu kommer tre linjer få samtrafik - stombusslinjerna 1, 3 och 5. Dessa trafikerar Resecentrum. Jag tycker att även övriga linjer ska få samtrafik i den mån det går. Dessutom borde de busslinjer som har en gles tidtabell ha samtrafik sinsemellan även under övrig tid på dygnet.

Dagens busslinjenätet i Örebro. Klicka här för en mer högupplöst karta!
 En annan nyhet som knappt syntes i artikeln, men som jag anser vara den största av dem alla, är införandet av en ringlinje. Äntligen! utbrast jag när jag läste det. Jag har under en längre tid spånat på hur en sådan busslinje skulle kunna dras. Den skulle innebära rejält minskade restider för många som bor och arbetar/studerar i stadens ytterområden. Istället för att behöva åka buss från exempelvis Lillån in till centrum för att där byta buss och åka till exempelvis Mellringe skulle resenären kunna åka direkt däremellan. Var en sådan ringlinje ska dras är dock kanske inte så självklart. Viktiga målpunkter och bytespunkter måste beaktas. Den ska gärna vara gen. Om den dras för nära centrum blir inte tidsvinsterna så stora. Dras den för långt från centrum blir resandeunderlaget för litet. Det gäller att hitta en jämvikt samtidigt som en del kompromisser får göras för exempelvis den fysiska miljön. Mitt senaste förslag till ringlinje ser ni här nedanför.

Mitt förslag till bussringlinje i Örebro.
Det är kanske bäst att tillägga att ringlinjen jag markerat på kartan inte är något resultat från avancerade analyser och beräkningar. Jag har bara suttit och funderat lite fram och tillbaka. En del av linjedradningen känns dock, i alla fall utifrån mina kunskaper och erfarenheter, ganska självklar.

Tidigare har det funnits planer på en väg rakt österut från Vivallaringen som skulle korsa järnvägen och ansluta till R50. Men som jag har förstått det har den planen förkastats på grund av för dåliga markförhållanden. Norr om Boglundsängen finns planer på ett nytt bostadsområde - Vallby. Istället för en gen ringlinje rakt österut från Vivallaringen skulle den kunna dras genom Vallby och upp till Lillån där framtida bytesmöjlighet till pendeltåg skulle kunna finnas. Därefter skulle den kunna dras genom Lillån och ersätta linje 24 norr om Ringstorp.

Längsmed Rynningeåsen byggs det nya bostäder. Linje 21 norr om USÖ skulle kanske kunna ersättas av ringlinjen. Den senare skulle sen kunna gå från USÖ och över Skebäcksbron bort till det planerade bostadsområdet där pappersbruket idag ligger.

Vid införandet av det nya busslinjenätet 2010 försvann stadsbussarna som gick rakt igenom Almby. Efter många protester ändrades linje 4 till att istället trafikera hållplatsen Djäknegatan på sin väg till Universitetet. Även ringlinjen skulle kunna trafikera denna hållplats på sin väg från det gamla pappersbruksområdet ner till Universitetet.

Universitetet och Brickebacken skulle sedan knytas ihop med Adolfsberg via Glomman. I Adolfsberg har det tidigare funnits en järnvägsstation. Kanske skulle det gå att ha en pendeltågsstation här med bytesmöjligheter till bussringlinjen. Troligen är dock avstånden mellan Adolfsberg och Södra station respektive Adolfsberg och Marieberg (där en framtida pendeltågsstation säkerligen kommer att byggas) för korta för en eventuell pendeltågstrafik. Tågresenärer som ska till den stora målpunkten Universitetet torde dock inte förlora alltför mycket tid på att istället byta till buss vid Resecentrum eller på Södra station (om bytesmöjligheterna förbättras där). En dragning av ringlinjen via Mariberg och Mariebergs köpcentrum skulle nog bli alltför ogen med alltför långa restider för resenärer som ska mellan de sydvästra delarna av Örebro och Adolfsberg, Brickebacken och Universitetet.

Från Adolfsberg dras ringlinjen bort till Västhaga och en annan viktig målpunkt, nämligen gymnasiet Risbergska.

Frågan är sedan om det skulle vara lämpligast att låta ringlinjen dras igenom Björkhaga eller runt Björkhaga via "Bovieran". Här beror det bland annat på hur andra busslinjer är tänkta att betjäna "Bovieran" och Längbro kyrka. Jag har dock låtit ringlinjen dras runt Björkhaga.

Mellan Björkhaga och Mellringe är idag vägen krokig (likaså ringlinjen jag ritat in). Men om vägen görs genare skulle självklart ringlinjen kunna bli det.


Det ska bli intressant att se hur mycket (om någonting alls) av min föreslagna ringlinje som stämmer överens med den som nu kommer att införas.

Inga kommentarer: