2011-04-01

Kraftiga tågförseningar på grund av nedrivna kontaktledningar. Krav på autodrop och fler detektorer!

Så var det dags igen... Kontaktledning revs ner i Hallsberg och Laxå på onsdagskvällen den 30:e mars. Under natten köade ett 30-tal tåg. På torsdagen var det kraftiga förseningar i tågtrafiken. Källa: NA

Såhär kan det se ut när en kontaktledning rivs ner:


Detta belyser hur viktigt det är med förebyggande underhåll - både vad gäller fordonen och själva infrastrukturen. När det gäller fordonen borde det finnas ett krav att alla nya sådana ska vara utrustade med autodrop. De befintliga fordonen skulle kunna få några år på sig att installera det och de museala fordonen skulle de kunna få dispens.

När kolskenan på strömavtagaren blir sliten eller skadad kan kontaktledningen hakas fast i den och rivas ner, med stora kostnader som följd. Uppemot 30 % av tågförseningarna bedöms bero på nedrivna kontaktledningar. Källa: Sensys

Med autodrop faller pantografen automatiskt ner då dess kolskena blivit utsliten eller skadad varför många av kontaktledningsnedrivningarna skulle kunna undvikas med denna funktion. 

Så här kan det se ut om strömavtagaren har autodrop:


En annan metod att minska nedrivningarna av kontaktledningar är att ha detektorer utplacerade på strategiska platser som genom skarpa bilder avgör hur sliten kolskenan är. Om den är utsliten eller skadad rapporteras detta. Källa: Sensys Trafikverket borde satsa på att installera fler av dessa detektorer! 

Inga kommentarer: