2012-03-05

Barnstol på flyget och säkerhetsbälten på tåg - åtgärder som minskar trafiksäkerheten totalt sett

På forumet Postvagnen startade Erik Sandblom en intressant tråd om hur säkerhetshöjande åtgärder på tåget i själva verket skulle kunna minska den totala trafiksäkerheten. Han utgick ifrån den i USA förda diskussionen kring huruvida det borde bli obligatoriskt med barnstol på flyget och där de kommit fram till att det skulle försämra den totala trafiksäkerheten. Barnfamiljerna skulle nämligen på grund av kostnaderna för extra flygbiljett i högre grad välja bilen framför flyget. I och med att det är säkrare att flyga än att åka bil skulle den överflyttningen tydligen försämra trafiksäkerheten totalt sett.
Några citat från pressmeddelandet FAA Announces Decision on Child Safety Seats:
“Airlines currently allow children under the age of two to fly free of charge as ‘lap children’ (…).”
“(…) analyses showed that, if forced to purchase an extra airline ticket, families might choose to drive, a statistically more dangerous way to travel. The risk for fatalities and injuries to families is significantly greater on the roads than in airplanes (…). Last year, nearly 43,000 people died on America's highways as compared to 13 on commercial flights.”
“The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) supported the FAA's decision based on current FAA and NHTSA studies that show a mandate could result in another 13 to 42 added family member fatalities over 10 years in highway accidents.”
Därefter drog Sandblom paralleller till diskussionerna kring huruvida säkerheten ombord på tåg skulle kunna förbättrats och där förslag på bl.a. säkerhetsbälten och säkrare bagageförvaring förts fram. Risken är att om säkerhetstänkandet påverkar bekvämligheten negativt kommer fler välja att åka bil istället. I och med att det är mycket säkrare att åka tåg än att åka bil torde därmed den totala trafiksäkerheten bli sämre. Se även mitt tidigare inlägg "Järnvägssäkerheten då en olycka trots allt sker måste bli bättre!"!
Säkrare bagageförvaring kan vara bra att titta på. En lösning som brukar nämnas är bagagehyllor med luckor likt dem som finns på flyg. Säkerhetsbälten på tåg är jag dock skeptisk till. Jag tror det skulle inskränka för mycket på bekvämligheten, med minskat tågresande som följd, till gagn för mindre säkra resealternativ.  Det finns dessutom forskning som tyder på att säkerhetsbälten på tåg inte leder till säkrare tågresor!
Följande citat kommer från rapporten Assessment of three-point passenger restraints (seatbelts) fitted to seats on rail vehicles - Rail Safety and Standards Board:
“It was found that the seat structure required additional stiffening to accommodate the increased load case of restraining an occupant, whilst also resisting impact from an unrestrained passenger from the rear. It was found that injury outcomes for passengers choosing to wear restraints were substantially improved. However, there was a slight general worsening of injury outcomes for passengers choosing not to wear restraints as they impacted the modified (stiffened) seat. There was a significant problem when considering unrestrained 5th percentile female passengers (those of small female and adolescent stature) choosing not to wear restraints when impacting the modified seat. Neck injury (Nij) in this group significantly increased to a level outside acceptable limits.”
“In an earlier phase of this work, 6 recent significant accidents had been analysed in which it was established that there is a possible negative consequence to the fitment of any passenger restraint device. That is, in those accidents there had been areas of significant vehicle structural intrusion into the passenger compartment, to an extent where passengers’ survivability would have been compromised, if they had been restrained in their seat by seatbelts. In the accidents investigated, the unrestrained passengers in these areas were thrown clear of this structural intrusion.”

Inga kommentarer: