2012-02-28

WUC läggs ner

Nu har det beslutats att WUC (Wadköpings utbildningscenter) ska läggas ner. Tråkigt tycker jag. För vad jag har förstått det som så är skolan i ett bra skick med väl anpassade lokaler för exempelvis de som läser vård och omsorg. De sistnämnda har dessutom nära till USÖ och Skebäcks vårdcentral, vilket torde innebära goda möjligheter till en stimulerande interaktion.


WUC ligger dessutom bra till geografiskt sätt; åtminstone ur transportsynpunkt. Det är nära till centrum och landsortsbussarna trafikerar USÖ varifrån det inte är långt till WUC. Även goda stadsbussförbindelser finns.


Om en kommunal gymnasieskola ska läggas ner borde valet ha blivit Risbergska skolan. Den ligger ocentralt vilket medför ett större transportarbete och därmed större transportkostnader, längre restider (totalt sett) och större miljöpåverkan. Dessutom sägs skolan ha problem med fukt och mögel. Somliga förnekar det, men en närastående person som jobbat med ventilation på skolan har kunnat bekräfta problemen. Han är tydligen inte den enda som kan bekräfta det. Signaturen "Maktlös förälder" skriver på na.se följande:

Lägg ned Risbergska skolan istället. Den är ju i så dåligt skick och har varit sedan jag gick där för 25 år sedan. Min dotter som går där nu kan inte ens, på grund av sin astma, vara med i en del lektionssalar för att ventilation är så dålig. Hon får sitta i korridoren och arbeta istället. Och att takfönster för flera miljoner behöver bytas är säkert bara början på vad som måste göras på den skolan. Det hade varit bättre att satsa WUC och ev bygga ut den skolan som redan har fungerande lokaler och bra läge.
När jag själv läste ett par valbara kurser på Risbergska fick jag inget vidare intryck av skolan. Den kändes mer som ett... hmm... fängelse! Nåväl, smaken är som...

1 kommentar:

karin sa...

Hej!
Skulle vilja komma i kontakt med dig eller den person som jobbade med ventilationen på Risbergska!