2012-02-27

"Sluta styra godset till vägarna"


 Källa: Badische Zeitung. Foto: Hannes Lauber.

Karin Svensson Smith (mp) och Kenny Reinhold, SEKO, skriver i en debattartikel, som publicerades i Ny Teknik den 11 februari i år, att klimatpåverkan från lastbilar har ökat med 35 % på tio år enligt uppgifter från Trafikverket. För att bryta denna trend menar de att det är nödvändigt att införa kilometerskatt för lastbilar.

I Schweiz infördes år 2001 en kilometerskatt för lastbilar för att värna alpmiljön och kunna finansiera järnvägsutbyggnader. Detta visade sig bli lyckat varför fler länder, däribland Tyskland, Danmark, Polen och Österrike, infört eller beslutat att införa sådan kilometerskatt. Den svenska regeringen tycks dock inte ha för avsikt att införa någon sådan kilometerskatt. Istället låter de banavgifterna fördubblas, vilket troligen kommer leda till överflyttning av gods från järnvägsnätet till vägnätet. Jag är säker på att en av anledningarna till att norska CargoNet inte valt att fortsätta med kombitransporter mellan olika svenska kombiterminaler (deras landsöverskridande transporterna fortsätter dock) är att de svenska banavgifterna höjts.

Även de skärpta internationella reglerna för sjöfartens luftföroreningar som kommer att träda i kraft 2015 kommer att innebära att mer gods kommer att transporteras med lastbil istället.

Smith och Reinhold menar att det finns en risk att fler transportföretag kommer att placera sina sämsta lastbilar i Sverige i takt med att allt fler länder i vår närhet inför vägavgifter som varierar med fordonens miljöegenskaper.   

Fler lastbilar på vägarna leder inte bara till sämre miljö utan även fler olyckor och större vägslitage. Enligt WSP körs ungefär 70 % av lastbilsgodset i Sverige mer än 30 mil. Därmed torde det redan nu finnas god potential för överflyttning av gods från vägnätet till järnvägsnätet.

Avslutningsvis skriver Smith och Reinhold följande: "När alla transportslag täcker de kostnader de ger upphov till får vi de effektivaste kombinationerna av väg, järnväg och sjöfart."

Jag tycker Smith och Reinhold lyfter fram mycket som tåls att tänkas och funderas på! 

Inga kommentarer: