2011-06-03

Förbifart Stockholms miljöpåverkan samt inducerad trafik

Jag skulle vilja lyfta fram en intressant rapport från KTH, nämligen "Förbifart Stockholm, miljön och klimatet - en fallstudie inom vägplanering" (ISSN 1652-5442) från 2009. Dess slutsatser är bland andra följande (citerade från rapporten):

  • Förbifart Stockholm leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
  • Vägverket har underskattat ökningen av utsläpp av växthusgaser från Förbifart Stockholm.
  • I vägutredningen valde man det alternativ som var sämst utifrån flera av de trafikpolitiska målen däribland miljö och klimat.
  • Förbifart Stockholm leder till ökade transportvolymer. Dessa ökningar är sannolikt underskattade av Vägverket vilket också leder till att trängseln är underskattad.
  • Förbifart Stockholm leder till en stadsstruktur som är mer ineffektiv ur energi och klimatsynpunkt.
  • Restiderna blir inte kortare med Förbifart Stockholm jämfört med andra alternativ, och man har heller inte visat att tillgängligheten ökar.
  • Förbifart Stockholm leder till intrång i natur- och kulturmiljö.
  • Den samhällsekonomiska kalkylen innehåller stora osäkerheter och luckor. Man kan med befintligt underlag inte dra slutsatsen att Förbifart Stockholm skulle vara samhällsekonomiskt lönsam.

Som synes är det allvarliga brister och effekter som rapporten pekar på! Den fjärde punkten är intressant och handlar om inducerad trafik som är ett fenomen som innebär att utbyggnader av vägar ofta leder till mer trafik. Det kan jämföras med det ekonomiska begreppet "inducerad efterfrågan" som innebär att efterfrågan på en vara ökar när tillgången av densamma ökar.

Orsaken till inducerad trafik handlar om att människor som tidigare inte gjort en resa nu gör det för att den nya vägen gör det möjligt för han/hon att tillfredsställa ett nyuppkommet behov (i och med de nya möjligheter som den nya vägen ger) eller ett uppdämt behov. Det kan exempelvis handla om behov av att finna ett nytt jobb, göra inköp eller ta sig till en rekreationsplats. Den nya vägen kan vara snabbare och/eller kännas bättre att åka varför den lockar trafikanter från andra vägar. De andra vägarna får därför mindre köer, något som andra trafikanter (exempelvis de som åker kollektivt) kommer att upptäcka. Det sker en förflyttning av trafikanter till nya resvägar tills dess en ny jämnvikt uppstår.  

Kort sagt: Då en ny väg byggs kommer en del personer som tidigare inte rest börja göra det för att nyttan med resan plötsligt känns större än uppoffringen att göra densamma. Samtidigt kommer en del av trafikanterna som tidigare åkt andra vägar att åka den nya vägen för att den innebär en mindre uppoffring.  
 
File:Supply-demand-right-shift-supply.svg
Då vägarna byggs ut (från S1 till S2) kommer uppoffringen/krånglet/priset för att göra en resa att minska (från P1 till P2) varför efterfrågan att göra en resa kommer att öka (från Q1 till Q2) Källa: Wikipedia

När en ny motorväg likt Förbifart Stockholm byggs kommer det leda till inducerad trafik (varför situationen på Essingeleden nog inte blir så mycket bättre som många tror). Samtidigt kommer nya verksamheter längsmed den att öppna vilket genererar ännu mer trafik.

Inga kommentarer: