Del 1: Tågkaoset väntat menar järnvägsforskare Läs och lyssna här!
Tågstopp på Stockholm C. Foto: Tomas Oneborg (Scanpix) |
Del 2: Alptågen klarar vinterproblemen Läs och lyssna här!
Rhätische Bahn. Foto: Per Gustafsson (SR) |
"I Schweiz går alptågen punktligt trots all snö. I år hade man bara lite problem i december, men snöplog och snöslunga finns att ta till längs varje. Peider Härtli, informatör vid Rhätische Bahn, minns den gången för tio år sen:
- Då blev det 26 meter snö på sina ställen, men inställda tåg blir det inte, högst trafikuppehåll en halv dag, så att vi hinner röja upp."
"Vad är hemligheten bakom de punktliga schweiziska tågen? Den generella punktligheten ligger på skyhöga 95-97 procent tåg med högst fem minuters försening. Det kan jämföras med bottenrekorden i Sverige: I december 72 procent, i jan-febr: cirka 84 procent."
"I Schweiz ställer man mycket sällan in tåg. Istället sätter man in reservtåg."
Del 3: Punktlighet en dygd för tågtrafiken i Schweiz Läs och lyssna här!
"En cyklisk tidtabell (även kallad integrerad systemtidtabell) innebär att alla tåg och bussar möts i en knutpunkt på jämna minuttal. I idealfallet ankommer de med entimmestrafik t.ex. 58 varje timme och avgår 02. Det ger bra bytesmöjligheter i ett system av förbindelser över hela landet. Förutom i Schweiz tillämpas systemet i Danmark, och kallas där TIME-modellen."
"De som leder trafiken, och de som står för bantekniken måste arbeta i varandras närhet (...).
- De måste sitta på samma kontor, så att de kan kommunicera."
Källa: SR
- Då blev det 26 meter snö på sina ställen, men inställda tåg blir det inte, högst trafikuppehåll en halv dag, så att vi hinner röja upp."
"Vad är hemligheten bakom de punktliga schweiziska tågen? Den generella punktligheten ligger på skyhöga 95-97 procent tåg med högst fem minuters försening. Det kan jämföras med bottenrekorden i Sverige: I december 72 procent, i jan-febr: cirka 84 procent."
"I Schweiz ställer man mycket sällan in tåg. Istället sätter man in reservtåg."
Del 3: Punktlighet en dygd för tågtrafiken i Schweiz Läs och lyssna här!
"En cyklisk tidtabell (även kallad integrerad systemtidtabell) innebär att alla tåg och bussar möts i en knutpunkt på jämna minuttal. I idealfallet ankommer de med entimmestrafik t.ex. 58 varje timme och avgår 02. Det ger bra bytesmöjligheter i ett system av förbindelser över hela landet. Förutom i Schweiz tillämpas systemet i Danmark, och kallas där TIME-modellen."
"De som leder trafiken, och de som står för bantekniken måste arbeta i varandras närhet (...).
- De måste sitta på samma kontor, så att de kan kommunicera."
Källa: SR
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar