2011-04-02

Dålig information vid störningar i tågtrafiken

Jag tågpendlar inte, men åker tillräckligt ofta med tåg för att inse att tågstrulen inte är några tillfälligheter. Samma problem dycker upp gång på gång. Ett sådant problem är bristen på kommunikation och information vid störningar i tågtrafiken. När man väl får information på exempelvis SJ:s hemsida stämmer den inte alltid överens med den som man får på Trafikverkets hemsida. Här borde det gå att synkronisera informationen på ett bättre sätt. Informationen kan dessutom ibland vara alltför teknisk, dvs. snarare skriven som om den var riktad till de anställda inom branschen än kunderna. Så svårt borde det inte vara att ge en lättbegriplig informativ information.

Jag tänkte beskriva två tillfällen med bristande information jag upplevt:
  • En tidig morgon vid slutet av förra året stod jag på perrongen i Örebro och väntade på tåget som skulle ta mig till Stockholm. Tåget var 15-20 minuter försenat och gjorde en spetsvändning i Örebro. Väl på tåget, en av SJ:s x40-tåg ("dubbeldäckare"), kändes en obehaglig odör från toaletten som visade sig vara ur funktion. Men ganska snart hade jag vant mig vid den. En medresenär skulle byta tåg i Arboga för att fortsätta vidare mot Kungsör/Eskilstuna. Konduktören meddelade honom att han skulle missa det tåget varför han istället skulle ta en buss som skulle invänta på honom. Vid ankomst till Arboga kom konduktören fram till honom för att meddela att bussen redan hade åkt varför han skulle behöva vänta på nästa buss som skulle gå nästan en timme senare (om jag minns rätt). Vi rullade vidare. Förseningen hade krymt något och jag kände ingen oro över att missa min tid i Stockholm. Jag hade dessutom valt att åka extra tidigt från Örebro för att vara på den säkra sidan. Men i Västerås tog det stopp. Tåget skulle tas ur trafik pga. att samtliga toaletter nu var ur funktion. Många inklusive mig själv tyckte att det inte skulle vara något större problem om vi inte kunde nyttja någon toalett de 45-60 minuterna som var kvar av resan. Huvudsakligen vi kom fram inte alltför försenade. De som kände sig tvungna till ha tillgång till toalett sista biten av resan skulle däremot ha kunnat få bli erbjudna att åka ersättningsbuss, tänkte jag. Men nu skulle alla behöva klämma sig in i ersättningsbussar. När dessa skulle komma fanns dock ingen information om. De skulle i alla fall stanna till höger om stationshuset. Många, inklusive mig själv, gick då till bussterminalen som ligger till höger om stationshuset - sett från spårområdet. Folk var förvirrade. Ganska snart insåg jag dock att det var bilparkeringen väster om stationshuset som avsågs. När jag kom dit var det allt fler som hade samlats där. Det blåste kraftigt och snön piskade i ansiktet. En kvart senare fick vi information om att ersättningsbussarna skulle komma först om 15-30 minuter och att vi därför kunde gå in i stationshuset och värma oss en stund. Somliga hade vid det här laget redan frusterat fortsatt vidare med taxi. När så den första ersättningsbussen äntligen kommit fick jag tyvärr inte plats på den. Nästa buss kom 10-15 minuter senare. Jag hade fått uppfattningen att den skulle gå raka vägen till Stockholm C, men det stämmde inte. Vi krånglade oss in i både Enköping och Bålsta. Nu skulle jag definitivt missa min tid i Stockholm varför jag fick ringa och avboka. På E4:an fastnade vi i köer. Ca. 1,5 timme sena (dvs. ca. 75 % längre restid) anländer vi till Cityterminalen. Om vi ändå hade fått åka med tåget hela vägen fram! 

  • Häromdagen skulle jag åka med tåg från Stockholm till Örebro. När jag kommer fram till "norra säcken", varifrån tågen över Örebro brukar gå, ser jag inte tåget på monitoren för att det är så många försenade avgångar innan den jag ska med. Tydligen hade ett signalfel på Stockholm C lett till förseningar. På spår 7 står ett tåg inne som är av sådan typ som det tåg jag ska åka med - x40 ("dubbeldäckare"). Jag bestämmer mig för att gå dit och se om det är rätt tåg. Väl framme ser jag att vagnen jag ska sitta i inte finns med. Det står inte heller vilken destination tåget har. Det verkar vara något problem med tåget, och efter en stund slocknar belysningen och tåget skylltas med "Ej i trafik". Jag beger mig till den stora tavlan inne i centralhallen för att se från vilket spår "mitt" tåg ska gå ifrån. Det var ifrån spår 7 tåget skulle gå varför jag går tillbaks dit. Där står fortfarande tåget som tagits ur trafik. Tid för avgång börjar närma sig. Folk står med blickarna vända mot monitoren som visar avgående tåg. Men där har vårt tåg ännu inte fått plats i listan pga. alla försenade avgångar. Konduktörerna står på perrongen med telefonerna i högsta hugg och försöker få någon information om vad som händer, samtidigt som en efter en kommer fram till dem och försöker bli något klokare. Men ingen verkar veta något. Helt plötsligt ser jag ett tåg skyltat Göteborg (tågen går numera i regionaltrafik hela vägen från Stockholm till Göteborg och tvärt om) rulla in på spår 6 längs plattformen mitt emot. Jag rusar dit. Snart kommer en hel myrflock efter. Jag kliver ombord och tänker att det måste vara rätt tåg. Jag hör efter med en medresenär och enligt henne hade konduktörerna tillslut fått information om att det var med det här tåget vi skulle åka. Folk rusar till de lediga platserna. Vid spår 7 står fortfarande konduktörerna för att hänvisa ditrusande resenärer att istället rusa till spår 6. Endast tre minuter sena lämnar vi Stockholm C och hinner precis lägga oss framför ett pendeltåg mot Kungsängen. Även om vi kom iväg nästan rättidigt hade nog många hoppats få slippa ovissheten till följd av bristande information. Ska det vara så svårt att skicka ut samtidig information? Med detsamma som någon fått i uppdrag att köra ner vårt tåg till spår 6 borde informationen ha skickats ut till konduktörerna vid spår 7 samt via samtliga monitorer och högtalare!           

Inga kommentarer: