2011-03-29

Uppspjälkningen av den svenska järnvägsinfrastrukturen - Varför lär vi oss inte av Storbritanniens avreglerings- och privatiseringsförsök?

"Så här med facit (i alla fall det brittiska) i hand, kan man fråga sig om allt detta järnvägsstrul i Storbritannien under 1990-talet och början av 2000-talet verkligen var värt det pris det orsakade. Ett pris som kan beskrivas både i ekonomiska termer och i byråkratiskt virrvarr. Och inte att förglömma, tågresenärernas umbäranden i en period av Storbritanniens järnvägshistoria – där tågen inte kom i tid, olyckorna ökade och underhåll eftersattes. Allt i ljuset av en politisk vilja att avreglera och tron på att detta var en enda vägens politik. [---] Den politiska och ideologiska ambitionen måste väl ändå ha några reella kopplingar mot den verklighet som alla än dock befinner sig i. I vart fall bör man inte söka sig i den riktningen att göra om gamla misstag igen, bara för att de inte var uppfunna av oss själva 'Not Invented Here' syndromet. [---] Något som också kan funderas över, är att då besluten att lägga ut eller sälja ut allmänna tillgångar och verksamhet, får sällan personalen delta i utredningar och beslutsunderlag, trots att det är personalen som har 'linjekännedomen' och den djupa tekniska kunskap om hur infrastrukturen hänger ihop och samverkar. Tvärt emot, så engageras gärna externa konsulter med specialiteter i främst juridik och affärskunskap. Tekniken i sig, ägnas väldigt lite åt. Och att se över axeln, och ta lärdom av 'andras misstag, säg Railtrack…' är inget som prioriteras eller ens efterfrågas i den process att omforma de allmänt ägda och drivna verksamheterna. Det är mer fråga om ideologi och övergripande ekonomiska termer, i ett oftast kortsiktigt perspektiv."

Källa: Fordonsradio (Lång intressant artikel)
 
 

 
 
Min förhoppning är att det sunda förnuftet ska tas till fånga och låta Trafikverket eller ett återinrättat Banverket ta hand om och ha ansvaret för bana, el, tele, signal mm. Jag tror att den splittring av ansvaret för den tekniskt komplexa järnvägsinfrastrukturen bara leder till bristande kommunikation, kortsiktiga ekonomiska spekulationer och ett luddigt byrokratiskt virrvarr där olika aktörer skyller på varandra. Drift och underhåll av järnvägarna borde nog skötas av Trafikverket (Banverket) medan investeringar och reinvesteringar upphandlas. Att släppa in fler operatörer på spåren ser jag positivt på; men på persontrafikssidan borde nog Trafikverket (Banverket) planera för det komplexa "nätet" med tåglinjer och tidtabeller så att vi får en för samhället så bra kollektivtrafikförsörjning som möjligt. De olika trafiksystemen (exempelvis regionaltrafiken i Mälardalen, IC-tågen mellan Stockholm och Göteborg, nattågen och snabbtågen mellan Stockholm och Malmö) skulle sedan upphandlas. Skulle det, som det nu tycks bli, att alla ska få söka om tåglägen för persontrafiken tror jag att det lätt blir ineffektivt med icke optimala fordonsomlopp och personal-"omlopp" mm.

Inga kommentarer: