"Kombinationen av regeringens sunda finanspolitik och övriga Europas kristillstånd har öppnat en gyllene triangel med låg ränta, låg inflation och hög tillväxt för Sverige. Med en allt starkare statskassa blickar vi ut över ett Europa som säljer högkvalitativa resurser till reapris. I detta läge är det dåraktigt att inte ställa om politiken och gå på offensiven. [---] Ju mer strategiskt vi tänker desto större återbäring på våra investeringar i det längre loppet. Tre områden lämpar sig särskilt väl: forskning, infrastruktur och företagsamhet. [---] 35 procent av Sveriges rälstransporter sker på Malmbanan. I och med öppnandet av den nya gruvan i Pajala måste banan byggas ut för att inte drabbas av dyrbara förseningar. Likaså har ett antal utredningar – senast nu i måndags – fastslagit att Öresundsbron riskerar att nå maxkapacitet inom något år och att en tunnel behövs mellan Helsingborg och Helsingör. Och det är inte svårt att komma på fler projekt som kommer att behövas genomföras inom de närmaste tio åren. Det låga ränteläget och den starka kronan innebär att dessa investeringar just nu kan göras till kampanjpris. Regeringen borde därför göra allt för att påskynda dem."
Källa: Svenska Dagbladet
Tyvärr verkar Anders Borg inte vilja göra några större satsningar på infrastrukturen. Undantaget skulle kanske i sådant fall vara nedgrävandet av 30 miljarder i Förbifart Stockholm... Men den spårbundna infrastrukturen verkar han i alla fall inte vara ett dugg intresserad av att satsa på - till alla tågresenärers och tunga industriers förtret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar